Dergimiz GOR
kültürümüzün önemli bir parçası olan ve günümüzde artık neredeyse hiç
oynanmayan oyunlarımıza, özellikle çocuk
oyunlarına özel bir önem veriyor.
GOR’un 3. sayısında İbrahim
Karaca’nın “Bugüne Kalamayan Oyunlarımız” ve
Elif Altunkaya’nın “Viz”
yazıları bu özel önemin nişaneleridir.
Bu sayımızda ise
“tarihsel, ekonomik, sosyal, siyasal şartların zaruri neticesi” Hemşin
diyarından göçüp karadenizin karşı kıyılarını Rusya ve Abhazya’yı yurt edinmiş
kardeşlerimizin oyunlarından örnek paylaşacağız sizlerle. Abhazya Hemşinlilerinden derlenmiş Tonag (Bıçak) oyunu.
Yaşı 30’un üstünde
olan Hemşinli erkekler mutlaka yaylalarda oynamıştır bu oyunu.
Bu oyunu Hemşin
kültürü üzerine araştırmalar yapan Vahan Menaketsi tarafından Sochi Tuapse de
2013 yılında basılan Heşinin Ruhu adlı kitaptan aldık. Rusça orijinalinden GOR
için Lusine Sahakyan ve Yavuz Gümüşkaya çevirdiler. Unutulmaya yüz tutmuş bu oyunumuzu bize
hatırlattıkları için, derleyen, yazan ve çevirenlere GOR olarak
teşekkürlerimizi sunuyoruz.
Tonag Oyunu
Tonag oyunu fazla büyük olmayan çakıyla (çakhu) veya bıçakla iki veya
daha fazla kişi ile oynanan bir oyundur. Kişiler sırayla çakıyı çeşitli
şekillerde fırlatarak yere saplamaya çalışırlar. Çakıyı yere saplayamayan
sırasını kaybeder. Diğer oyuncu başlar.
Oyunun kimi çizimleri aşağıda verilen, 13
figürü vardır. Bunlar sırası ile…
1- Ap : El açık, avuç içi yukarı bakacak
şekilde tutulur. Bıçak sapı elin içinde ucu ise parmak uçları yönünde avucun
dışında olacak şekilde avuç içine konur.
Bıçak daire çizecek şekilde havaya fırlatılarak yere saplanmaya çalışılır.
2- Tat : Bu
harekette el açık, 1. Harekettekinin tersi olarak avuç içi yere bakacak şekilde
tutulur. Bıçak elin üst yüzüne sapı içeride ucu parmak uçları yönünde dışarda
olacak şekilde konur ve fırlatılarak yere saplanmaya çalışılır.
3- Piştudts : Baş parmak ve işaret parmak uçları birleştirilerek
büyükçe yüzük şeklinde halka yapılır. Bıçak, sapı halkanın üzerine gelecek
şekilde halkanın üzerine konur ve içe doğru havaya fırlatılır, havada dönüş
yaparak yere saplanmaya çalışılır.
4- Pruntsk : El yumruk yapılır, yumruk üstü yere, parmak
tarafı göğe bakacak şekilde tutulur. Bıçak sapı serçe parmak, ağzı baş parmak
tarafına gelecek şekilde yumruğun üstüne yatırılır ve baş barmak tarafından
hareketle havaya fırlatarak yere saplanmaya çalışılır.
5- Çatal : Bıçak, ağzı
baş parmak tarafında, sapı üç ve dördüncü parmaklar üstte işaret ve serçe
parmak altta olacak şekilde parmaklar arasına yerleştirilir ve fırlatılarak yere
saplanır.
6- Fildiriç : Bıçak, kabzası
aşağıda olacak şekilde baş parmak ve işaret parmağı ile hafifçe tutulur. Biraz
yukarı ivme verilmek suretiyle fırlatılarak yere saplanması sağlanır.
7- Butmad : Bıçak, ucu baş parmakta olacak şekilde, diğer elin
baş ve işaret parmaklarıyla sapından desteklenerek havaya fırlatılarak yere
saplanmaya çalışılır.
8- Peron : Bıçak ucu dudakta, kabzası baş ve orta
parmakla desteklenerek ve baş bıraz ileri ve yukarı doğru hareket ettirilerek havada
iki kere dönecek şekilde fırlatılarak yere saplanır.
Bu hareketin ikinci bir versiyonunda, bıçak
ağız hizasında ucu sol elin baş parmağında ve sağ elin baş ve orta parmağı ile
desteklenerek fırlatılır.
9- Klex : 8. Hareketin ikinci versiyonuna benzer şekilde
bu kez alın üstü baş hizasından tutulan bıçak, baş az öne doğru eğilerek havaya
fırlatılır.
10-Şalvar : Bıçak, kabzası yukarıda olacak
şekilde başparmak, işaret ve orta parmakla ucundan tutulur, diğer iki parmak
bükük olacak şekilde çömelme pozisyonu veya ayakta yere saplanmaya
çalışılır. Bıçak bu şekilde üç kez,
havada en az iki kere dönecek şekilde yere saplanmalıdır.
11-12- ...... : Bu hareketler bıçak uçları içe doğru olmak kaydıyla 1. ve 2. hareketle aynıdır.
13- Heg : Bu
harekette bıçak, kabzası ileri bakacak şekilde 10. hareketteki gibi baş parmak,
işaret ve orta parmakla diğer iki parmak bükük olacak biçimde tutulur, oyuncu çömelir
pozisyonda bıçağı başının üstünden havaya fırlatarak arkasında yere saplamaya
çalışır. Sonra oyuncu bıçağın yeri ve şeklini tahmin etmeye çalışır. Eger bıçağın
yeri ve şeklini doğru bilir ve bıçak, eğikliği yerden iki parmaktan az olmamak üzere
yere saplanmışsa, oyuncu oyunu tamamlamış olur.
Katılımcılar
arasında, son harekette bıçağın pozizyonu en iyi olan oyuncu kazanan ilan
edilir.
Kazanan
oyuncu serçe parmak boyunda bir çubuk yontar ve bıçağın sapı ile 9 kez vurarak
çubuğu yere çakar. Kaybeden oyuncu dişleri ile tuttarak bu çubuğu yerden
çekmeye çalışır. Eğer çekebilirse daha fazla egzersizden kurtularak konuşma
hakkına sahıp olur. Çekemezse kazanan daha başka cezalar verebilir. Diğer
kaybedenlere de aynısı uygulanır.
Derleyen
/ Yazan: Vahan Varvastyan
Kitap:
Hemşinin Ruhu, Soçi-Tuapse, 2013, ss. 245-246-247
Rusçadan
Çeviren: Lusine Sahakyan-Yavuz Gümüşkaya
Redakte
ve Tashih: Hikmet Akçiçek
Gor Dergisi Sayı 4 Bahar 2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder